Monday, March 31, 2008

Tema

Tema adalah:

  • perkara yang dibincangkan di dalam sebuah cereka, dan sebagainya.

Menurut Kamus Dewan: subjek yang menjadi dasar sesuatu perbicaraan, wacana, karangan, cerita dan sebagainya, tajuk, pokok (hal).

Menurut Glosari Istilah Kesusasteraan (DBP:1998): idea atau persoalan pokok atau idea yang mengawal sesebuah karya sastera. Dalam karya prosa yang bukan cereka, tema mungkin dianggap sebagai persoalan umum dalam perbincangan, bahan karangan ataupun yang disebut sebagai tesis. Dalam cereka, tema menjadi panduan bagi pengarang memilih bahan-bahan dalam ceritanya itu dan untuk disusunnya.

Tema sesebuah cerita tidak dapat dilihat sepenuhnya sehingga cerita itu selesai dibaca. Dalam puisi dan drama, tema adalah konsep yang abstrak yang menjadi konkrit melalui karya, iaitu melalui cara-cara watak-watak bertindak, berfikir, dan bergerak atau cara-cara watak itu berkonflik antara satu sama lain dan cara cerita itu diselesaikan, semuanya menentukan rupa tema yang dikemukakan oleh pengarang. Pengertian yang terkandung disebalik karya itulah yang dikatakan pokok persoalan atau tema.

No comments: